پنجره

مدتها است که پنجره قدیمی ام بسته مونده، اما این روزها شرایط خوبی برای ورود دوباره به دنیای مجازی برام فراهم شده ، پنجره را گاه گاهی باز خواهم کرد.ان شاءالله

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

آخرین نظرات

پایانی بر یک آغاز

يكشنبه, ۳ آذر ۱۳۸۷، ۰۵:۰۴ ب.ظ

امروزه تبلیغات در شکل دهی به افکار عمومی مردم در سطح گسترده کاربردی اساسی دارد و در قالب های گوناگون هنری انجام می گیرد که از جمله آن قالب ها فیلم های سینمایی ، مستند ها و همچنین قالبهای غیر رسانه ای مانند داستان نویسی ، مقاله نویسی و غیره است ؛ بدین لحاظ کشورهای سلطه جو و استعماری برای پیشبرد اهداف عموما باطل خویش در سطحی وسیع از این ابزار کارآمد بیشترین بهره را می برند و این در حالی است که درجامعه ما برای ترویج و تبلیغ اهداف و عقاید حق خویش نیز استفاده ناچیز و یا نا آگاهانه ای  از این ابزارها به عمل می آید.

امروزه تبلیغات در شکل دهی به افکار عمومی مردم در سطح گسترده کاربردی اساسی دارد و در قالب های گوناگون هنری انجام می گیرد که از جمله آن قالب ها فیلم های سینمایی ، مستند ها و همچنین قالبهای غیر رسانه ای مانند داستان نویسی ، مقاله نویسی و غیره است ؛ بدین لحاظ کشورهای سلطه جو و استعماری برای پیشبرد اهداف عموما باطل خویش در سطحی وسیع از این ابزار کارآمد بیشترین بهره را می برند و این در حالی است که درجامعه ما برای ترویج و تبلیغ اهداف و عقاید حق خویش نیز استفاده ناچیز و گاه نا آگاهانه ای  از این ابزارها به عمل می آید.

با وجود اهمیت غیر قابل انکار استفاده از این ابزارها اما این مهم از درجه اهمیت کم تری نسبت به نحوه  استفاده از آنها برخوردار است و لذاست که در فرایند آسیب شناسی فعالیت های تبلیغی رسانه های حق مدار باید راه کارهای مطلوب را رصد نموده به مرحله اجرا گذاشت .

یکی از راه کارهای اساسی و بسیار تاثیرگذار در امر تبلیغات ، القای آینده جهان به نحو مقتضی و متناسب با سیاست های کشورها در پاسخ به این دغدغه ی فکری و همگانی است که " به واقع آینده چگونه خواهد بود" از این روست که امپراطوری رسانه ای با درک درست و صحیح این واقعیت ، به تلقین خواسته های خود با سرعتی بیش از پیش دست می یازند و از این دست است  مباحثی که امروزه آمریکا در رابطه با پایان مقابله خود و ایران مطرح می کند .

در این راستا مقام معظم رهبری (مدظله) نیز در آستانه بزرگداشت یوم الله  سیزده آبان در دیدارجمعی از دانش آموزا ن ودانشجویان  همین مطلب راطرح نمودند :

 « پایان این رویاروئى و مقابله چه خواهد بود؟ این مهم است. همه‏ى دستگاه‏هاى تبلیغاتى غرب و بخصوص آمریکا - دستگاه‏هاى هنرى، دستگاه‏هاى مطبوعاتى، دستگاه‏هاى گوناگون تبلیغاتى، دستگاه‏هاى به‏ظاهر پژوهشىِ سیاسى یا علمى - تلاش می کنند این جور وانمود کنند که پایان این راه براى ملت ایران بن‏بست است و آمریکا در راه خود پیش می رود! این، دروغ محض است؛ قضیه عکس است. پایان این راه، بن‏بست براى رژیم طاغوت و رژیم استکبارگر آمریکاست. دلیل واضحش این است که اگر قرار بود آن‏ها بتوانند ملت ایران را شکست بدهند، آن روزى می توانستند شکست بدهند که این ملت نه این همه جوان داشت، نه این پیشرفت ها را داشت، نه این تجربه‏ها را داشت، نه در یک نبرد و کارزار عظیمى مثل دفاع مقدس پیروز شده بود، نه در عرصه‏هاى سیاسى گوناگون قدرت خودش را نشان داده بود؛ آن روز می توانستند - اگر بنا بود بتوانند ملت ایران را شکست بدهند - و آن روز شکست می دادند؛ نه امروز که ملت ایران تجربه‏اش بیشتر است، دستش قویتر است، امکانات علمى‏اش بمراتب از آن گذشته پیشرفته‏تر است، توانائى‏هاى نظامى‏اش چندین و چندین برابرِ آن روزهاست، زبان نافذش در بین ملتها بیشتر از گذشته است و جوان‏هاى بیشترى از آن روز دارد. آن روز ملت ایران در بین جمعیت چهل میلیونى و چهل و پنج میلیونى و بتدریج پنجاه میلیونى‏اش جوان‏ها در اقلیت بودند، امروز در جمعیت هفتاد و چند میلیونى ملت ایران، جوان‏ها در اکثریتند. آن روز آمریکا در دنیا آبرویش خیلى بیشتر از امروز بود. امروز آمریکا در دنیا بى‏آبروست. امروز نه فقط ملتهاى مسلمان، حتّى بسیارى از ملتهاى غربى از آمریکا روگردانند. بسیارى از صاحبنظران در خود کشور آمریکا و خیلى از مردمشان، نسبت به رژیم حاکم بر آن کشور معترضند. »

لذا با توجه به آن ضرورت و این هشدار ، بایسته است که هنرمندان ما اعم از فیلم نامه نویسان ، هنرمندان و داستان نویسان و دیگر هنرمندان همچنین علما و روشنفکران برای مقابله با این تبلیغات دست به کار شده و از هنر خویش جهت ترسیم آینده روشن استفاده تمام ببرند  و پر واضح است که این مهم اتفاق نخواهد افتاد جز در پرتوی تک صدایی – از نوع صحیح و البته بر اساس معارف اسلامی و سایر علوم منشعب از آن که در هر وادی ساری و جاری خواهد بود -  و سیاست گذاری بخش فرهنگی ، هم چون آن چه در اقتصاد تحت عنوان سند چشم انداز و برنامه های توسعه 5 ساله روی داده است .

 

۸۷/۰۹/۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمدجعفر جوشن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی